16 януари 2009

Какво означава да си мениджър?

През изминалата една седмица имах перипетии с кол-центърът на една авиокомпания. Ситуацията няма да я описвам подробно, но ще спомена само една част от нея. Свързах се с кол-центърът на компанията, заради грешна информация, която бях получил от техен служител. Намеренията ми бяха да разбера какво става всъщност и бях склонен да приема нещата такива каквито са. При разговорът обаче служителката не пожела дори да ме изслуша докрай, а сопнато отсече "Няма такова нещо, не е възможно някой служител да ви е дал такава информация". Разговорът от този момент нататък беше напрегнат, а аз вече не бях склонен да отстъпя и да приема нещата така, както тя искаше. Впоследствие разбрах, че съм разговарял не с кой да е, а със самият мениджър на отдела за работа с клиенти.

Ситуацията ме накара да се замисля за следното - какво означава да си мениджър? Това просто една титла във визитната ти картичка ли е? Не е ли това отговорна позиция, за която се изискват повече знания и умения от обикновения служител или работник? Жената по телефона се държа арогантно, не ме изслуша, а от поведението и думите й излизаше, че лъжа или че си въобразявам. С други думи: не ми стана приятно. След разговорът бях напрегнат. Ако тази жена просто беше използвала по-мили думи, беше ме изслушала и обяснила спокойно, че нещата са такива и такива, аз лично щях да съм много по-склонен да се съглася с нея или поне нямаше да стигаме по пререкание.

Замислих се и за това какво би било поведението на Христос в тази ситуация? Щеше ли той да се изнерви и да прекъсва хората? Или щеше да изслуша и да даде изходен път?
"Мениджър" не означава да се държиш шефски, да мачкаш тези под тебе, да се държиш сякаш светът е твой. Преводът на тази дума от английски е "управител". Това е човек, който управлява даден бизнес, отдел, предприятие. Заедно с тези неща той управлява и хора - подчинените си. Освен това като мениджър се налага да общува с други хора - бизнес партньори, потенциални и сегашни клиенти, други началници.

В Библията ни се казва, че хората сме като овце - имаме нужда от някой, който да ни води, иначе се скитаме. Исус казва за себе си "Аз съм добрият пастир; добрият пастир живота си дава за овцете."(Евангелие от Йоан 10:11) И Той в действителност даде живота си за нас, овцете. Да следваме Неговия пример: да имаме готовност да дадем живота си за хората около нас - семейство, служители, приятели - това означава да си мениджър и лидер.

2 коментара:

  1. Всъщност, ако се поодталечим малко в посока метафората на овчаря и стадото, която загатваш с картинката и цитатите от библията (където тая метафора се посявява постоянно), ми се струва, че именно възгледът за управлението и мениджмънта тип овчар-стадо води до подобни недомислици, каквито описваш.

    лично аз смятам, че ако шефът е като овчар, който подкарва с гегата овцете (служители и клиенти), той не е никакъв мениджър.

    добрият меминдър, смятам аз, е като козар - той върви напред, а козите го следват.

    ОтговорИзтриване
  2. Преди всичко искам да ти благодаря, затова че направи първият коментар в блога ми.

    А сега по темата:

    Овчарят има ролята да пази и се грижи за овцете. Това, което описваш за човека с гегата всъщност не е овчар, а пъдар - той пъди кравите. В идеята за овчаря, който е лидер на стадото от овце е, че е важно да се грижиш за тях, не сам ода даваш пример. Друг момент е, че овцете познават своя пастир и го следват. Те са питомни създания и беззащитни - имат нужда от някой, който да ги води. Затова и един лидер (мениджър) трябва да е наясно, че поема отговорност за това на какво учи служителите си, какъв пример дава и как се отнася с тях.

    "Който е наемник, а не овчар, и не е стопанин на овцете, вижда вълка, че иде, и, като оставя овцете, бяга; и вълкът ги разграбва и разпръсва. Той бяга защото е наемник, и не го е грижа за овцете. Аз съм добрият пастир, и познавам Моите, и Моите Мене познават, също както Отец познава Мене, и Аз познавам Отца; и Аз давам живота Си за овцете."
    Евангелие от Йоан 10:12-15

    Илюстрацията с козите е интересна. В случая обаче козите могат да следват козаря, но няма грижата от страна на козаря. С други думи липсва обратната връзка, която е важна при взаимоотношенията каквито и да са те.

    ОтговорИзтриване