27 януари 2009

Какво всъщност е ПР?

Преди няколко дни прочетох една статия за жена, която чрез Капитал Кариери е успяла да си намери работа в Мтел като ПР специалист. Като цяло статията беше добра, нямаше някакви фрапантни изявления или факти, но коментарите под самата статия бяха направо страшни. Изказванията бяха срещу девойката, както и върху ПР специалистите изобщо.

Всичко според мен обаче бе плод на неразбиране на професията на ПР специалиста. Отговорът на въпроса "Ти какво точно работиш?" винаги е труден, особено в страна, в която ПР се свързва предимно с Бойко Борисов и Евгени Минчев (за справки тук).

Реших да напиша отговор на нападките и странните обвинения във форума. Публикувам го и тук.

"Мисля, че основният проблем, който предизвиква спора в случая е, че няма особена яснота относно професията на ПР специалиста. Ще започна от самото начало: ПР е съкратено от Пъблик Рилейшънс, което е неправилно преведено Връзки с обществеността на български. Всъщност преводът трябва да е Взаимоотношения с публиките. Няма да задълбавам тук, но едно от най-срещаните определения за професията е, че тя изгражда взамоизгодни взаимоотношения между организацията (приемете това название за всичко - фирми, партии, НПО и т.н., може и личност да е) и нейните публики. Една организация има много публики, които не е задължително да са нейни клиенти. Целите на една ПР кампания са да промени нагласите - на съответните публики, както и на организацията. Това е двустранен процес, за който се изисква изключително много работа. Писането дори на едно съобщение до медиите не е толкова просто, колкото си мислят хората. Факт е, че в страната ни бъка от некомпетентни ПР специалисти. Факт е, че има и достатъчно много журналисти в тази категория. Смятам обаче, че Вилиана Тодорова не е от тази категория. Във всекидневието на ПР специалиста има изключително голям набор от дейности. В действителност много време отива в телефонни разговори - няма как, има непрестанно общуване с различни хора. Да речем, че правим пресконференция за Очи на четири лапи. Трябва да се направи план за събитието, колко време ще се говори, кой ще говори, дали да има водещ, дали да има подарък за журналистите и какъв, да се състави списък на журналистите (актуален, тоест трябва да се звъни на съответните редакции, за да може да се състави), да се избере подходяща зала - подредба на залата, дали е на достатъчно добро място, така че хората да дойдат, какво ще им кажем преди всичко на тази пресконференция - каква ни е новината, ще има ли кетъринг, вода в залата и т.н. и т.н. Всичко това също се обсъжда с някой висшестоящ от компанията за одобрение. Тоест, нещата са достатъчно много и то само за една пресконференция."

1 коментар:

  1. Много добре! Както се налага да казвам понякога, "ПР-ът има нужда от ПР".

    ОтговорИзтриване