06 август 2010

Mall of Sofia vs The Mall

Отдавна не съм писал на тема ПР и комуникации и реших да се върна малко към тази сфера. От известно време насам си мисля за моловете и по-специално за The Mall (този на Цариградско шосе, с "Карфур") и си мислех за това колко неуместно са измислили името на този търговски център.
Защо ли? Според мен да претендираш, че ти си Молът с главно "М" при положение, че не си първия, нито втория, а поредния е загубена кауза. Вече има Молът с главно "М" и той е Mall of Sofia - просто, защото е първият с такова название и естествено хората като кажат "хайде да отидем в мола", първата асоциация винаги е за този на бул. "Александър Стамболийски".

Стратегията е неуспешна още и поради факта, че да се опитваш да копираш или да отнемеш славата на някой друг е погрешна и изключително трудна задача. Практиката го показва - повечето ми хора в обкръжението не могат да запомнят мола на Цариградско като The Mall. Той или е Карфур или просто молът на Цариградско шосе, тоест това е поредният мол, не е с нищо по-изпъкващ от останалите. Авторът на заглавието на този проект според мен може да си скъса дипломата, ако има такава разбира се. Независимо колко пари се дават за реклама, това няма да накара хората да асоциират думата Мол с The Mall, особено след като и дори рекламните послания си приличат.

Например, основното послание на Mall of Sofia е "Къде другаде?", което предполага място, на което да се прекарва времето. Това по принцип е и идеята на мола - да има достатъчно много занимания за хората - кина, магазини, места за хранене и т.н., така че човек да прекара няколко часа и да изхарчи малко пари. The Mall излиза с не много далечното "Познай къде бях", което пак предполага място, на което да се прекарва времето. Тоест, посланието не се различава особено. Освен всичко друго в метрото е изпълнено с реклами на The Mall, но според мен те само подпомагат популяризирането на Mall of Sofia, най-вече поради това, че Mall of Sofia се намира на не повече от 50-100 метра от една от метро станциите, докато The Mall е малко извън обсега (две спирки с автобус, при това достъпът на пешеходци идващи от метрото не е особено улеснен - трябва да се пресече един булевард без светофар за пешеходци, за да се стигне до тунела за колите).

Да погледнем за момент и логата. Отново имаме МОЛ с главни букви и в двете лога, а освен това, цветово се припокриват - шаренко е, направо идеално е да се обърка човек и да сбърка едното с другото.

В крайна сметка какво се получава? Пръскат се излишно много пари за изключително неефективна реклама, която подпомага само конкуренцията, вместо да води позитиви. Според мен този мол печели единствено и само, заради Карфур, които са достатъчно големи и бяха много очаквани от всички софиянци да стъпят на местна почва.

Другите молове в столицата измислиха собствени имена, така че да не се налага да се объркват с другите. Имаме Сити Сентър София, Сердика Център и дори строящият се България мол според мен има по-сполучливо име от The Mall.

Дали тази очевидна грешка се дължи на лош висш мениджмънт? Или на лош ПР специалист?

2 коментара:

  1. Ех, зарече се да пишеш по темата и го направи! Интересен поглед върху рекламната политика на МОЛ-овете. Благодаря...

    ОтговорИзтриване
  2. Радвам се, че темата те е заинтригувала. Благодаря за коментара.

    ОтговорИзтриване